Balans in geven en in ontvangen
Liefde is openstaan voor geven en ontvangen
Geven. Over het algemeen is het makkelijker te geven dan te ontvangen. We willen graag voor de ander zorgen, er voor hen zijn, luisteren, problemen oplossen. Waarom geven we? Om onszelf prettig te voelen, omdat we gezien willen worden, omdat we niet meer voelen wat we zelf willen omdat we iets verwachten terug te krijgen? De dynamiek van het geven kunnen we op vele manieren ervaren. Het gaat om de verbinding die we tot stand willen brengen met de ander. In de verbinding is het de bedoeling om niet alleen te kijken en te voelen wat de ander nodig heeft maar ook wat voor ons passend is om te geven. Hierin dient de eerste balans zich al aan. Om het juiste te kunnen geven dienen we ons ervan bewust te zijn waarom we geven. Hoe zuiverde we geven hoe meer liefde we geven.
Ontvangen. We vinden het vaak moeilijk om te ontvangen omdat het ons kwetsbaar maakt, ons appelleert aan ons gevoel en we vinden dat we iets terug moeten doen. Het openstaan voor ontvangen betekent dat we openstaan voor alles, dus ook datgene wat we niet willen ontvangen, zoals een compliment of een afwijzing. Het vraagt niet alleen om verantwoording te nemen voor hetgeen wij ongevraagd in de schoenen krijgen geworpen maar ook om ons bewust te zijn van onze gevoelens, deze te verwerken en van hieruit te reageren. We kunnen feedback geven en de verantwoording voor dat wat ons gegeven is, materieel of immaterieel, teruggeven aan de gever. Het vraagt om een balans in onszelf van ontvangen. Hoe zuiverde we ontvangen hoe meer liefde we ontvangen.
We willen verbinden en daarin zullen we in geven en in ontvangen een balans dienen te brengen.
Andere artikelen uit deze categorie:
Waarheid
Wat is waarheid? Is het jouw waarheid, mijn waarheid en/of onze waarheid? Wanneer is iets waarheid?
Lees verderIllusies
Ben ik wie ik denk dat ik ben? Ben jij wie je denkt dat je bent? Een vrouw en een man hadden ruim twintig jaar een goed samenzijn. Tot op een dag de
Lees verderMijn lied
Muziek maakt mij blij: mijn hart maakt sprongetjes bij verschillende muzieksoorten en mijn smaak is onderhevig aan stemmingen. Echter er is een lied,
Lees verderPassie
Passie=Liefde=Passie · Passie en Liefde kun je niet verspillen. · Passie en Liefde geven richting aan je leven. · Passie en liefde
Lees verderErvaren
Ervaren is het allermooiste van mij overgekomen is. Er is geen liefde, groei, boosheid en zon (enzovoort), als ik het niet ervaar.
Lees verderIk zoek niet-ik vind
Ik zoek niet - ik vind. Deze woorden van Pablo Picasso (kunstschilder, 1881-1973), schoten mij de afgelopen dagen te binnen. Zoeken gaat over iets vin
Lees verderWELKOM
De betekenis van het woord welkom gaat over ontvangen. Niet alleen over het ontvangen van de ander; het is een oefening in thuiskomen bij jezelf. Als
Lees verderDuurzaam
In bijna ieder artikel komt het woord duurzaam voor. Het is een bewust omgaan met alles wat het universum aan ons heeft gegeven.
Lees verderBEWUST WORDEN
Hoe doe je dat nou, je ergens bewust van zijn? Zolang je nergens last van hebt, ga je je bewustwording, niet aan. Je leven kabbelt rustig door en als
Lees verderDe gematigdheid
Wat heb ik vandaag nodig? Matig zijn is lastig. We willen altijd meer en beter en het is ingewikkeld om te beseffen, dat hoe we het nu hebben perfec
Lees verderVan wond naar wonder.
Wonderlijk hoe het leven loopt. Ik heb wonden opgelopen, zoals wij dat allemaal doen. De verwondingen die ik heb opgedaan, heb ik eerst afgedekt,
Lees verderHet wezenlijke
Antoine de Saint-Exupéry; Alleen met het hart kun je goed zien: wat wezenlijk is, is onzichtbaar voor het oog.
Lees verderKunst
Kunst is schilderijen, gedichten, verhalen, beeldhouwwerken, fotografie, architectuur en het leven. De wereld is kunst. Ik houd van kunst.
Lees verderVan leegte naar ruimte
Lang heb ik een leegte gevoeld, een leegte in mijn diepste zelf, een leegte die niet opgevuld kon worden, een leegte die niet leeg was maar ook niet v
Lees verderStrijden
Strijden is lijden. Het strijden vindt altijd binnenin plaats; zijn we wel goed genoeg? Zijn we voldoende slim, mooi, krachtig, slank, lief, humoristi
Lees verderIk hoor bij jou
Jaren geleden volgde ik een ademcursus om bij spanning rust in mijn lichaam en hoofd te krijgen. Tijdens de cursus leerde ik de woorden ‘ik hoor bij
Lees verderLeven in het nu
Het meest moeilijke en tegelijkertijd het gemakkelijkste is om in het NU te leven. Vanuit het verleden hebben we allerlei ervaringen opgedaan. We heb
Lees verderRouw en vrijheid
We hebben allemaal verlies meegemaakt in ons leven. Afscheid moeten nemen van mensen, dingen, dieren en van wie we eens dachten wie we waren. Wellich
Lees verderHet leven vieren
Laten we het leven vieren! We móeten te veel waar we in feite niets hoeven te doen en zorgen zo voor spanning. Het ont stressen van ons lichaam en gee
Lees verderMagie
Het leven is magisch. We hebben allemaal een stukje magie in ons, iets waar we niet bij kunnen komen, iets wat er is en wat ons zowel als de ander raa
Lees verderWAT MIJ RAAKT .......
Men moet de dingen aan de eigen, stille, ongestoorde ontwikkeling over laten, die diep van binnen komt en die zich door niets laat haasten of versnell
Lees verderKEUZES
Er komt een tijd in je leven dat je alles gaat overdenken. De keuzes die je wel of niet bewust hebt gemaakt, het leven dat je geleid hebt. Ergens diep
Lees verderGeloof, hoop en liefde
De 7 hoofddeugden worden gevormd door de vier kardinale deugden; de moed, de voorzichtigheid, de gematigheid en de rechtvaardigheid en de drie goddeli
Lees verderLUISTEREN
Ssssssst, luister. Ssst, luister naar de ruizen van de wind, het gezang van de vogels, het gesnater van de eenden en het zoemen van een bij. Het is fi
Lees verderZorgeloos
Er was een kassière in de supermarkt, waar ik regelmatig kom, die haar klanten altijd begroette met “goedemorgen, zonder zorgen”. Haar woorden zette m
Lees verderFamilielijnen
Dit jaar zijn er in de familie veel heftige dingen gebeurd. Familie als in het gezin waar ik uit kom, niet mijn eigen gezin. De meest traumatische geb
Lees verderHet spel van de ziel.
In mei 2013 reisde ik af naar Dordrecht om een labrador retriever pup uit te zoeken. Een parmantige pup van een paar weken oud met een lilakleurig ban
Lees verderHou van ons
Kan ik dat voelen, kan ik dat ervaren? Kun jij dat voelen, kun jij dat ervaren?
Lees verderBewegen
Zes weken geleden werd ik geconfronteerd met enorme pijn in mijn onderrug. Ik schrok ervan. Lage rugpijn heeft te maken met de tweede chakra en staat
Lees verder


