Balans in geven en in ontvangen

Liefde is openstaan voor geven en ontvangen

Geven. Over het algemeen is het makkelijker te geven dan te ontvangen.  We willen graag voor de ander zorgen, er voor hen zijn, luisteren, problemen oplossen. Waarom geven we? Om onszelf prettig te voelen, omdat we gezien willen worden, omdat we niet meer voelen wat we zelf willen omdat we iets verwachten terug te krijgen? De dynamiek van het geven kunnen we op vele manieren ervaren. Het gaat om de verbinding die we tot stand willen brengen met de ander. In de verbinding is het de bedoeling om niet alleen te kijken en te voelen wat de ander nodig heeft maar ook wat voor ons passend is om te geven. Hierin dient de eerste balans zich al aan. Om het juiste te kunnen geven dienen we ons ervan bewust te zijn waarom we geven. Hoe zuiverde we geven hoe meer liefde we geven.

Ontvangen. We vinden het vaak moeilijk om te ontvangen omdat het ons kwetsbaar maakt, ons appelleert aan ons gevoel en we vinden dat we iets terug moeten doen. Het openstaan voor ontvangen betekent dat we openstaan voor alles, dus ook datgene wat we niet willen ontvangen, zoals een compliment of een afwijzing. Het vraagt niet alleen om verantwoording te nemen voor hetgeen wij ongevraagd in de schoenen krijgen geworpen maar ook om ons bewust te zijn van onze gevoelens, deze te verwerken en van hieruit te reageren. We kunnen feedback geven en de verantwoording voor dat wat ons gegeven is, materieel of immaterieel, teruggeven aan de gever. Het vraagt om een balans in onszelf van ontvangen. Hoe zuiverde we ontvangen hoe meer liefde we ontvangen.

We willen verbinden en daarin zullen we in geven en in ontvangen een balans dienen te brengen.

 

Andere artikelen uit deze categorie:

WAT MIJ RAAKT .......

Men moet de dingen aan de eigen, stille, ongestoorde ontwikkeling over laten, die diep van binnen komt en die zich door niets laat haasten of versnell

Lees verder

ADEM

We ademen in en we ademen uit. Ademhalen is vaak iets vanzelfsprekend en we zijn er ons vaak niet eens bewust van. Verantwoordelijkheid en vertrouwen

Lees verder

V e r t r a g e n

Laten we vertragen langzaam tot heel langzaam vooruit. En als we denken “wat gaan we traag” nog langzamer proberen te gaan. We dienen wel te blijven l

Lees verder

Geborgenheid

Wat is geborgenheid en wanneer ervaar ik geborgenheid.

Lees verder

Van leegte naar ruimte

Lang heb ik een leegte gevoeld, een leegte in mijn diepste zelf, een leegte die niet opgevuld kon worden, een leegte die niet leeg was maar ook niet v

Lees verder

Vergeving

Een van de eerste dingen die ik heb ondervonden toen ik mijn weg van bewustwording op ben gegaan, is de kracht van vergeving. Indertijd vond ik dat ik

Lees verder

Afgescheiden en heel

Het mens-zijn speelt zich altijd af tussen twee werkelijkheden: af gescheidenheid en heelheid. Af gescheidenheid is de ervaring van het ik: een lichaa

Lees verder

Ervaren

Ervaren is het allermooiste van mij overgekomen is. Er is geen liefde, groei, boosheid en zon (enzovoort), als ik het niet ervaar.

Lees verder

Over (lucide) dromen

Dromen is best wel een ingewikkeld onderwerp en om hier voor mijzelf duidelijkheid in te verschaffen, is niet makkelijk.

Lees verder

In het midden

Midden in de chaos van het leven, ga ik op avontuur. Spelen, leren, ontdekken, ervaren en genieten van alles wat de wereld te bieden heeft.

Lees verder

Waarheid

Wat is waarheid? Is het jouw waarheid, mijn waarheid en/of onze waarheid? Wanneer is iets waarheid?

Lees verder

Hou van ons

Kan ik dat voelen, kan ik dat ervaren? Kun jij dat voelen, kun jij dat ervaren?

Lees verder

De voorzichtigheid

'Happiness is not something ready-made. It comes from your own actions.’ (Dalai Lama X14) De oude Griekse filosofen zeiden het al

Lees verder

BLIJHEID

En toen was er …licht

Lees verder

UITDAGINGEN

Veel van het leven begrijp ik niet en gelukkigerwijs voor mij wil ik het ook niet meer begrijpen. Duidelijkheid krijgen waarom het leven loopt zoals h

Lees verder

Succesvol

Een tijdje geleden vroeg ik aan mijn schoonzoon wat een goed onderwerp zou zijn voor mijn laatste Nieuwsbrief van 2024. Mijn schoonzoon antwoordde: “s

Lees verder

Verlangen

Het verlangen van het verlangen, bevangen door verlangen. Het vangen van nog mooier nog beter, nog sprankelende, nog warmer, nog heter.

Lees verder

Het leven vieren

Laten we het leven vieren! We móeten te veel waar we in feite niets hoeven te doen en zorgen zo voor spanning. Het ont stressen van ons lichaam en gee

Lees verder

Creatie

Het mooiste geschenk dat je als mens ontvangt, is de mogelijkheid om je eigen leven te creëren. Elke ochtend wanneer je je ogen opent, ligt er een lee

Lees verder

Wijsheid

Als iemand aan mij vroeg, wat ik later wilde worden antwoordde ik steevast “wijs”. Maar hoe word ik wijs en wat is wijsheid ? Heeft het alleen te make

Lees verder

TIJD

Hoe ouder ik word hoe meer ik bezig ben met het begrip tijd. Er is veel wat ik heb gedaan maar er is nog zoveel wat ik zou willen doen. Heb ik daar no

Lees verder

Acceptatie

December is bij uitstek de maand van het terugblikken; hoe zijn de afgelopen maanden gegaan? Wat laat ik achter in 2024 en wat neem ik mee naar 2025?

Lees verder

Lijden

Als ik lijd, dan komt dat voort uit twee situaties; er is iets wat ik niet wil of ik wil iets wat er niet is. Ik ben zorgeloos op het moment dat ik ni

Lees verder

Ik hoor bij jou

Jaren geleden volgde ik een ademcursus om bij spanning rust in mijn lichaam en hoofd te krijgen. Tijdens de cursus leerde ik de woorden ‘ik hoor bij

Lees verder

Magie

Het leven is magisch. We hebben allemaal een stukje magie in ons, iets waar we niet bij kunnen komen, iets wat er is en wat ons zowel als de ander raa

Lees verder

Familielijnen

Dit jaar zijn er in de familie veel heftige dingen gebeurd. Familie als in het gezin waar ik uit kom, niet mijn eigen gezin. De meest traumatische geb

Lees verder

Speelsheid

Speelsheid houdt een methodeloze methode in. Speelsheid gaat over vrijheid.

Lees verder

Openheid

Zijn wie je bent dat is geluk. Is ons geluk afhankelijk van de goede dingen die gebeuren? Hoe mooi zou het zijn als geluk daar niet mee te maken hee

Lees verder

Zorgeloos

Er was een kassière in de supermarkt, waar ik regelmatig kom, die haar klanten altijd begroette met “goedemorgen, zonder zorgen”. Haar woorden zette m

Lees verder