Balans in geven en in ontvangen
Liefde is openstaan voor geven en ontvangen
Geven. Over het algemeen is het makkelijker te geven dan te ontvangen. We willen graag voor de ander zorgen, er voor hen zijn, luisteren, problemen oplossen. Waarom geven we? Om onszelf prettig te voelen, omdat we gezien willen worden, omdat we niet meer voelen wat we zelf willen omdat we iets verwachten terug te krijgen? De dynamiek van het geven kunnen we op vele manieren ervaren. Het gaat om de verbinding die we tot stand willen brengen met de ander. In de verbinding is het de bedoeling om niet alleen te kijken en te voelen wat de ander nodig heeft maar ook wat voor ons passend is om te geven. Hierin dient de eerste balans zich al aan. Om het juiste te kunnen geven dienen we ons ervan bewust te zijn waarom we geven. Hoe zuiverde we geven hoe meer liefde we geven.
Ontvangen. We vinden het vaak moeilijk om te ontvangen omdat het ons kwetsbaar maakt, ons appelleert aan ons gevoel en we vinden dat we iets terug moeten doen. Het openstaan voor ontvangen betekent dat we openstaan voor alles, dus ook datgene wat we niet willen ontvangen, zoals een compliment of een afwijzing. Het vraagt niet alleen om verantwoording te nemen voor hetgeen wij ongevraagd in de schoenen krijgen geworpen maar ook om ons bewust te zijn van onze gevoelens, deze te verwerken en van hieruit te reageren. We kunnen feedback geven en de verantwoording voor dat wat ons gegeven is, materieel of immaterieel, teruggeven aan de gever. Het vraagt om een balans in onszelf van ontvangen. Hoe zuiverde we ontvangen hoe meer liefde we ontvangen.
We willen verbinden en daarin zullen we in geven en in ontvangen een balans dienen te brengen.
Andere artikelen uit deze categorie:
Familielijnen
Dit jaar zijn er in de familie veel heftige dingen gebeurd. Familie als in het gezin waar ik uit kom, niet mijn eigen gezin. De meest traumatische geb
Lees verderVan leegte naar ruimte
Lang heb ik een leegte gevoeld, een leegte in mijn diepste zelf, een leegte die niet opgevuld kon worden, een leegte die niet leeg was maar ook niet v
Lees verderAfgescheiden en heel
Het mens-zijn speelt zich altijd af tussen twee werkelijkheden: af gescheidenheid en heelheid. Af gescheidenheid is de ervaring van het ik: een lichaa
Lees verderOnBewust
Als jong meisje wilde ik archeologe worden. Het leek mij fantastisch om overblijfselen van oude culturen te bestuderen. Bij opgravingen laag voor laag
Lees verderWELKOM
De betekenis van het woord welkom gaat over ontvangen. Niet alleen over het ontvangen van de ander; het is een oefening in thuiskomen bij jezelf. Als
Lees verderMijn lied
Muziek maakt mij blij: mijn hart maakt sprongetjes bij verschillende muzieksoorten en mijn smaak is onderhevig aan stemmingen. Echter er is een lied,
Lees verderV e r t r a g e n
Laten we vertragen langzaam tot heel langzaam vooruit. En als we denken “wat gaan we traag” nog langzamer proberen te gaan. We dienen wel te blijven l
Lees verderSterren
Als ik me droevig voel of het even niet meer weet dan kijk ik naar boven, naar de sterren die aan de hemel staan. Sterren vertegenwoordigen licht in d
Lees verderVerlangen
Het verlangen van het verlangen, bevangen door verlangen. Het vangen van nog mooier nog beter, nog sprankelende, nog warmer, nog heter.
Lees verderTIJD
Hoe ouder ik word hoe meer ik bezig ben met het begrip tijd. Er is veel wat ik heb gedaan maar er is nog zoveel wat ik zou willen doen. Heb ik daar no
Lees verderSuccesvol
Een tijdje geleden vroeg ik aan mijn schoonzoon wat een goed onderwerp zou zijn voor mijn laatste Nieuwsbrief van 2024. Mijn schoonzoon antwoordde: “s
Lees verderRechtvaardigheid
De oude Griekse filosofen zeiden het al: om de weg van het geluk te bewandelen dien je over vier kardinale (= komt van het Latijnse cardo, dat zowel s
Lees verderGEVOEL
Afgelopen zondag op de verjaardag van mijn kleinzoon zat ik gezellig op de tuinbank tussen mijn zoon en mijn schoonzoon taart te eten en koffie te dri
Lees verderVerhalen
Wil je jouw verhaal vertellen? Ieder mens heeft zijn eigen verhaal; een levensgeschiedenis opgebouwd uit de ervaringen die wij hebben opgedaan. De r
Lees verderADEM
We ademen in en we ademen uit. Ademhalen is vaak iets vanzelfsprekend en we zijn er ons vaak niet eens bewust van. Verantwoordelijkheid en vertrouwen
Lees verderWENS
Op deze laatste dag van het oude jaar voelen we nog de energieën van het afgelopen jaar, dat gaat als vanzelf. We hebben ervaringen opgedaan, inzicht
Lees verderStrijden
Strijden is lijden. Het strijden vindt altijd binnenin plaats; zijn we wel goed genoeg? Zijn we voldoende slim, mooi, krachtig, slank, lief, humoristi
Lees verderSchaamte
Ieder van ons is uniek. In onze authenticiteit willen we de verbinding aangaan. Maar in onze vroegere jaren hebben we ervaren dat dit niet de bedoelin
Lees verderLicht en donker
Het is december, een dinsdagmiddag in Amsterdam en rond de klok van vijf uur. Ik fiets, in het pikkedonker, met mijn kleindochter achterop op weg naar
Lees verderLiefde
Mijn aandacht gaat nu uit naar liefde. Er is al zoveel gezegd en geschreven over liefde en toch ben ik er niet iedere dag als vanzelfsprekend mee bezi
Lees verderIk zoek niet-ik vind
Ik zoek niet - ik vind. Deze woorden van Pablo Picasso (kunstschilder, 1881-1973), schoten mij de afgelopen dagen te binnen. Zoeken gaat over iets vin
Lees verderWAT ER IS
Water is. Lang geleden was er een riviertje. Dit was niet zomaar een riviertje; dit riviertje had lol in het leven.
Lees verderTransformatie
Je hebt onrust en je bent uit balans. Wat is het vraag je jezelf af? Mijn werk, mijn relatie, familie, vrienden? Je kunt je vinger er niet opleggen en
Lees verderGeloof, hoop en liefde
De 7 hoofddeugden worden gevormd door de vier kardinale deugden; de moed, de voorzichtigheid, de gematigheid en de rechtvaardigheid en de drie goddeli
Lees verderHARMONIE
Hi, heb je even? Het is chaos in mijn leven. Alles loopt door elkaar heen, ik voel me zo alleen. Hoe verlos ik mij van onduidelijkheid? De weg ben ik
Lees verderHou van ons
Kan ik dat voelen, kan ik dat ervaren? Kun jij dat voelen, kun jij dat ervaren?
Lees verder


