Balans in geven en in ontvangen

Liefde is openstaan voor geven en ontvangen

Geven. Over het algemeen is het makkelijker te geven dan te ontvangen.  We willen graag voor de ander zorgen, er voor hen zijn, luisteren, problemen oplossen. Waarom geven we? Om onszelf prettig te voelen, omdat we gezien willen worden, omdat we niet meer voelen wat we zelf willen omdat we iets verwachten terug te krijgen? De dynamiek van het geven kunnen we op vele manieren ervaren. Het gaat om de verbinding die we tot stand willen brengen met de ander. In de verbinding is het de bedoeling om niet alleen te kijken en te voelen wat de ander nodig heeft maar ook wat voor ons passend is om te geven. Hierin dient de eerste balans zich al aan. Om het juiste te kunnen geven dienen we ons ervan bewust te zijn waarom we geven. Hoe zuiverde we geven hoe meer liefde we geven.

Ontvangen. We vinden het vaak moeilijk om te ontvangen omdat het ons kwetsbaar maakt, ons appelleert aan ons gevoel en we vinden dat we iets terug moeten doen. Het openstaan voor ontvangen betekent dat we openstaan voor alles, dus ook datgene wat we niet willen ontvangen, zoals een compliment of een afwijzing. Het vraagt niet alleen om verantwoording te nemen voor hetgeen wij ongevraagd in de schoenen krijgen geworpen maar ook om ons bewust te zijn van onze gevoelens, deze te verwerken en van hieruit te reageren. We kunnen feedback geven en de verantwoording voor dat wat ons gegeven is, materieel of immaterieel, teruggeven aan de gever. Het vraagt om een balans in onszelf van ontvangen. Hoe zuiverde we ontvangen hoe meer liefde we ontvangen.

We willen verbinden en daarin zullen we in geven en in ontvangen een balans dienen te brengen.

 

Andere artikelen uit deze categorie:

HARMONIE

Hi, heb je even? Het is chaos in mijn leven. Alles loopt door elkaar heen, ik voel me zo alleen. Hoe verlos ik mij van onduidelijkheid? De weg ben ik

Lees verder

In het oog van de storm

Er zijn van die momenten in mijn leven waarin alles tegelijk lijkt te gebeuren. Waarin er niets meer zeker voelt en ik vanbinnen word omgewoeld door v

Lees verder

Afgescheiden en heel

Het mens-zijn speelt zich altijd af tussen twee werkelijkheden: af gescheidenheid en heelheid. Af gescheidenheid is de ervaring van het ik: een lichaa

Lees verder

Ik hoor bij jou

Jaren geleden volgde ik een ademcursus om bij spanning rust in mijn lichaam en hoofd te krijgen. Tijdens de cursus leerde ik de woorden ‘ik hoor bij

Lees verder

UITDAGINGEN

Veel van het leven begrijp ik niet en gelukkigerwijs voor mij wil ik het ook niet meer begrijpen. Duidelijkheid krijgen waarom het leven loopt zoals h

Lees verder

WENS

Op deze laatste dag van het oude jaar voelen we nog de energieën van het afgelopen jaar, dat gaat als vanzelf. We hebben ervaringen opgedaan, inzicht

Lees verder

Verwachting

Mijn mantra is: verwacht niets en accepteer wat er nu is. Ik ervaar een kloof tussen mijn verwachting en de realiteit. Hoe groter de kloof, hoe meer s

Lees verder

Ik zoek niet-ik vind

Ik zoek niet - ik vind. Deze woorden van Pablo Picasso (kunstschilder, 1881-1973), schoten mij de afgelopen dagen te binnen. Zoeken gaat over iets vin

Lees verder

Kwetsbaarheid en vreugde

Kwetsbaar zijn is wanneer wij ons durven laten zien zoals we zijn, wanneer we onze gevoelens zoals ‘ik hou van je’ of onze onzekerheden ‘ik weet het n

Lees verder

VRIJ

Je komt ergens vandaan, je wordt gevormd, je wilt aardig gevonden worden, je speelt een rol, je volgt anderen, je verschuilt je achter jouw masker. En

Lees verder

Eenzaamheid

Wat heb ik mij lang eenzaam gevoeld. Een pijn en een ruimte in mijn hart ervaren. Van alles en nog wat heb ik geprobeerd om de pijn te bestrijden.

Lees verder

Moed

Wat nu meer dan ooit nodig is, is moed. Moed om door te gaan wanneer het tegenzit, moed om los te laten wat ons niet meer dient, moed om nee te zeggen

Lees verder

TIJD

Hoe ouder ik word hoe meer ik bezig ben met het begrip tijd. Er is veel wat ik heb gedaan maar er is nog zoveel wat ik zou willen doen. Heb ik daar no

Lees verder

Vrede

Wat een mooi jaar hebben we gehad! We werden uitgedaagd om uit onze comfortzone te komen, we werden aangespoord om bewust te worden van onze lijf en l

Lees verder

Dankbaarheid

Het verhaal gaat dat duizenden jaren geleden mensen met uiteenlopende klachten een beroemde zen leraar bezochten. Deze zen leraar had 1 oplossing; her

Lees verder

KEUZES

Er komt een tijd in je leven dat je alles gaat overdenken. De keuzes die je wel of niet bewust hebt gemaakt, het leven dat je geleid hebt. Ergens diep

Lees verder

Kunst

Kunst is schilderijen, gedichten, verhalen, beeldhouwwerken, fotografie, architectuur en het leven. De wereld is kunst. Ik houd van kunst.

Lees verder

Magie

Het leven is magisch. We hebben allemaal een stukje magie in ons, iets waar we niet bij kunnen komen, iets wat er is en wat ons zowel als de ander raa

Lees verder

Speelsheid

Speelsheid houdt een methodeloze methode in. Speelsheid gaat over vrijheid.

Lees verder

Lijden

Als ik lijd, dan komt dat voort uit twee situaties; er is iets wat ik niet wil of ik wil iets wat er niet is. Ik ben zorgeloos op het moment dat ik ni

Lees verder

Rechtvaardigheid

De oude Griekse filosofen zeiden het al: om de weg van het geluk te bewandelen dien je over vier kardinale (= komt van het Latijnse cardo, dat zowel s

Lees verder

Van leegte naar ruimte

Lang heb ik een leegte gevoeld, een leegte in mijn diepste zelf, een leegte die niet opgevuld kon worden, een leegte die niet leeg was maar ook niet v

Lees verder

Over (lucide) dromen

Dromen is best wel een ingewikkeld onderwerp en om hier voor mijzelf duidelijkheid in te verschaffen, is niet makkelijk.

Lees verder

Helen

Jij en ik, wij hebben allemaal wonden opgelopen in ons leven. Ik noem ze liever scheurtjes.

Lees verder

Familielijnen

Dit jaar zijn er in de familie veel heftige dingen gebeurd. Familie als in het gezin waar ik uit kom, niet mijn eigen gezin. De meest traumatische geb

Lees verder

Het licht

Wil je samen met mij naar het licht toe, naar de vreugde in je hart?

Lees verder

Het wezenlijke

Antoine de Saint-Exupéry;  Alleen met het hart kun je goed zien: wat wezenlijk is, is onzichtbaar voor het oog.

Lees verder

Verlangen

Het verlangen van het verlangen, bevangen door verlangen. Het vangen van nog mooier nog beter, nog sprankelende, nog warmer, nog heter.

Lees verder

ADEM

We ademen in en we ademen uit. Ademhalen is vaak iets vanzelfsprekend en we zijn er ons vaak niet eens bewust van. Verantwoordelijkheid en vertrouwen

Lees verder

De voorzichtigheid

'Happiness is not something ready-made. It comes from your own actions.’ (Dalai Lama X14) De oude Griekse filosofen zeiden het al

Lees verder