GEVOEL
Vanuit je gevoel leven is het beste wat je kunt doen. Het is liefde voor jezelf.
Afgelopen zondag, op de verjaardag van mijn kleinzoon, zat ik gezellig op de tuinbank tussen mijn zoon en mijn schoonzoon taart te eten en koffie te drinken. Mijn zoon vroeg of ik met zijn gezin mee op vakantie wilde en grapte “of voelt dat niet goed”. Haastig voegde hij eraan toe “maar mam ik moet bekennen dat ik de zin ‘het voelt niet goed’ regelmatig gebruik,” en ook mijn schoonzoon gaf toe meer vanuit zijn gevoel een keuze te maken.
Een gevoel is niet te onderbouwen en je gevoel volgen en vertrouwen geeft rust. Het is een proces van bewustwording.
Mijn missie, mijn geboortegetallen opgeteld, is de energie van het getal 3. Klankrijke kleuren en kleurrijke klanken zijn onderdeel van mijn leven. De grootste uitdaging is om mijn gevoel en niet mijn hoofd te volgen. Gevoel kan pijn doen, knijp maar eens in het velletje van je arm. Pijn willen we het liefst vermijden, ik ook. Ik heb veel hobbels moeten nemen voordat ik mij heb overgegeven aan de overgave van mijn gevoel. Veel mensen, onbewust, hebben mij pijn gedaan om mij wakker te schudden en dat is gelukt. Als ik een zuivere keuze maak, vanuit mijn gevoel, ervaar ik vrijheid, vreugde en vrede.
Mijn gevoel volgen terwijl ik jarenlang voornamelijk mijn hoofd/ego heb gevolgd is/was wel een dingetje. Hoe transformeer je dat dan? Ik volg nu mijn lichaam; wat gebeurt er in mijn lichaam, als ik een keuze maak? Van mijn ademhaling ben ik bewuster geworden; in de verandering van de beweging verandert ook de ademhaling. Nu ik mij meer bewust ben van mijn ademhaling lukt dat ook met andere gevoelens. Ik luister naar de subtiele en fluisterende signalen van mijn gevoel en ik volg dit en vertrouw hierop.
Vanuit je gevoel leven is het beste wat je kunt doen. Het is liefde voor jezelf.
Andere artikelen uit deze categorie:
LUISTEREN
Ssssssst, luister. Ssst, luister naar de ruizen van de wind, het gezang van de vogels, het gesnater van de eenden en het zoemen van een bij. Het is fi
Lees verderRouw en vrijheid
We hebben allemaal verlies meegemaakt in ons leven. Afscheid moeten nemen van mensen, dingen, dieren en van wie we eens dachten wie we waren. Wellich
Lees verderBEWUST WORDEN
Hoe doe je dat nou, je ergens bewust van zijn? Zolang je nergens last van hebt, ga je je bewustwording, niet aan. Je leven kabbelt rustig door en als
Lees verderNaaktheid
Wat blijft er van mij over als ik mijn zelf opgelegde grenzen loslaat? Wat gebeurt er als mijn aannames verdwijnen? Wat ervaar ik als ik mijn conditio
Lees verderDuurzaam
In bijna ieder artikel komt het woord duurzaam voor. Het is een bewust omgaan met alles wat het universum aan ons heeft gegeven.
Lees verderMijn lied
Muziek maakt mij blij: mijn hart maakt sprongetjes bij verschillende muzieksoorten en mijn smaak is onderhevig aan stemmingen. Echter er is een lied,
Lees verderZelfvertrouwen
Verdriet in mijn leven heb ik ondervonden door te veel op anderen te vertrouwen en te weinig op mijzelf. Echter, de verantwoordelijkheid voor mijn keu
Lees verderIk hoor bij jou
Jaren geleden volgde ik een ademcursus om bij spanning rust in mijn lichaam en hoofd te krijgen. Tijdens de cursus leerde ik de woorden ‘ik hoor bij
Lees verderHARMONIE
Hi, heb je even? Het is chaos in mijn leven. Alles loopt door elkaar heen, ik voel me zo alleen. Hoe verlos ik mij van onduidelijkheid? De weg ben ik
Lees verderHet ‘wij’gevoel
Verleden jaar gebeurde het ineens; het gevoel dat ik mij moest terugtrekken; een zeurend stemmetje in mij dwong mij min of meer om hetgeen waarmee ik
Lees verderDe letters A, H en I in de verbinding
Het is een uitdaging om iedere keer te verbinden vanuit liefde. Om te verbinden vanuit de intentie de ander zonder oordeel te ontmoeten. Om de ander
Lees verderIn dienst staan van elkaar
Al heel lang worstel ik met het begrip spiegels. We zijn spiegels voor elkaar. Spiegelen in het uitspreken van woorden en in het doen en laten
Lees verderOnBewust
Als jong meisje wilde ik archeologe worden. Het leek mij fantastisch om overblijfselen van oude culturen te bestuderen. Bij opgravingen laag voor laag
Lees verderBalans in geven en in ontvangen
Geven. Over het algemeen is het makkelijker te geven dan te ontvangen. We willen graag voor de ander zorgen, er voor hen zijn, luisteren, problemen o
Lees verderAntwoordloosheid
Zijn er wel antwoorden op mijn vragen? En zo ja, geven de antwoorden mij dan voldoening? Ik verlang ernaar het leven volledig te kennen, maar kan ik d
Lees verderSchaamte
Ieder van ons is uniek. In onze authenticiteit willen we de verbinding aangaan. Maar in onze vroegere jaren hebben we ervaren dat dit niet de bedoelin
Lees verderCreatie
Het mooiste geschenk dat je als mens ontvangt, is de mogelijkheid om je eigen leven te creëren. Elke ochtend wanneer je je ogen opent, ligt er een lee
Lees verderBezinning
Gaat het leven over ‘bezint eer gij begint’ of over bezinning? Een fabel. Een vos stond aan de oever van een brede rivier. Aan de overkant lag een ve
Lees verderWijsheid
Als iemand aan mij vroeg, wat ik later wilde worden antwoordde ik steevast “wijs”. Maar hoe word ik wijs en wat is wijsheid ? Heeft het alleen te make
Lees verderDe nachtegaal
Een paar dagen geleden droomde ik voor het eerst over een nachtegaal. Ik vroeg mij af wat de betekenis van deze droom zou kunnen zijn en ik herinnerde
Lees verder"Wie mij hoort, hoort bij mij"
We willen verbinding en we willen een gevoel van gemeenschap en saamhorigheid. Is het niet zo dat onze verbindingen met anderen alleen zo solide en d
Lees verderHet geheim van het leven
Het geheim van het leven is de dood. We hebben twee zekerheden; we leven en we gaan dood. Maar wat is leven en wat is dood? Zou je dood kunnen omschri
Lees verderBewegen
Zes weken geleden werd ik geconfronteerd met enorme pijn in mijn onderrug. Ik schrok ervan. Lage rugpijn heeft te maken met de tweede chakra en staat
Lees verderVrede
Wat een mooi jaar hebben we gehad! We werden uitgedaagd om uit onze comfortzone te komen, we werden aangespoord om bewust te worden van onze lijf en l
Lees verderLiefhebben
Bij het wakker worden voel ik al! Het zal vandaag anders gaan dan anders. Alles wat ik in gedachte had om te gaan doen, mijn doelen, mijn uitdagingen,
Lees verderErvaren
Ervaren is het allermooiste van mij overgekomen is. Er is geen liefde, groei, boosheid en zon (enzovoort), als ik het niet ervaar.
Lees verderADEM
We ademen in en we ademen uit. Ademhalen is vaak iets vanzelfsprekend en we zijn er ons vaak niet eens bewust van. Verantwoordelijkheid en vertrouwen
Lees verder


