Het ‘wij’gevoel
Het ‘wij’ gevoel is harmonie vinden in jezelf, in je naaste omgeving en in de natuur.
Verleden jaar gebeurde het ineens; het gevoel dat ik mij moest terugtrekken; een zeurend stemmetje in mij dwong mij min of meer om hetgeen waarmee ik bezig was los te laten en in de vrije ruimte te gaan zitten.
Een transitie heeft plaatsgevonden. De volgende gebeurtenissen hebben hieraan bijgedragen.
Onverwacht, ben ik in het bezit gekomen van een tuinhuisje en tuin. Het gevoel van ‘wij’ kwam direct naar boven. De bewustwording van het onderdeel zijn van het universum en de verantwoordelijkheid om hier iets mee te doen werd geactiveerd. De tuin dient een waar paradijs te worden voor vogels, vlinders, bijen, egels, insecten, inheemse planten, de mens en het universum. Ik heb een start hiermee gemaakt en ik voel vreugde.
Onverwacht is begin dit jaar mijn zus overleden. Naast verdriet, kwam ook hier het ‘wij’ gevoel naar boven. Wij, als in onderdeel van het gezin, van een familie, samen hebben we veel gedaan, gelachen en gehuild. Hoe belangrijk is dit wel niet geweest! Dankbaarheid overheerst.
Onverwacht vroeg een collega of ik samen met haar retraites wilde gaan geven. Samen onze krachten bundelen. Ook hier werd het ‘wij’ gevoel aangeraakt. In gezelschap met anderen ga je de verbinding aan met jezelf. Aandacht geven aan jezelf betekent dat je de rust en de tijd neemt en dat je gedurende de retraite maar ook daarna de antwoorden vindt op je vragen. Je vindt weer balans. Het is bij uitstek het ontwikkelen van vergeving, acceptie, vertrouwen en liefde voor jezelf en voor de ander.
Het ‘wij’ gevoel is harmonie vinden in jezelf, in je naaste omgeving en in de natuur.
Andere artikelen uit deze categorie:
Liefhebben
Bij het wakker worden voel ik al! Het zal vandaag anders gaan dan anders. Alles wat ik in gedachte had om te gaan doen, mijn doelen, mijn uitdagingen,
Lees verderRouw en vrijheid
We hebben allemaal verlies meegemaakt in ons leven. Afscheid moeten nemen van mensen, dingen, dieren en van wie we eens dachten wie we waren. Wellich
Lees verderOver (lucide) dromen
Dromen is best wel een ingewikkeld onderwerp en om hier voor mijzelf duidelijkheid in te verschaffen, is niet makkelijk.
Lees verderIk zoek niet-ik vind
Ik zoek niet - ik vind. Deze woorden van Pablo Picasso (kunstschilder, 1881-1973), schoten mij de afgelopen dagen te binnen. Zoeken gaat over iets vin
Lees verderJoehoe, waar ben je?
Wekelijks pas ik op mijn vijf prachtige kleinkinderen en dat vind ik heerlijk. Weer kind te zijn met mijn kleinkinderen. Licht, luchtig en blij spelen
Lees verderIk hoor bij jou
Jaren geleden volgde ik een ademcursus om bij spanning rust in mijn lichaam en hoofd te krijgen. Tijdens de cursus leerde ik de woorden ‘ik hoor bij
Lees verderTIJD
Hoe ouder ik word hoe meer ik bezig ben met het begrip tijd. Er is veel wat ik heb gedaan maar er is nog zoveel wat ik zou willen doen. Heb ik daar no
Lees verderHou van ons
Kan ik dat voelen, kan ik dat ervaren? Kun jij dat voelen, kun jij dat ervaren?
Lees verderLicht en donker
Het is december, een dinsdagmiddag in Amsterdam en rond de klok van vijf uur. Ik fiets, in het pikkedonker, met mijn kleindochter achterop op weg naar
Lees verderZelfvertrouwen
Verdriet in mijn leven heb ik ondervonden door te veel op anderen te vertrouwen en te weinig op mijzelf. Echter, de verantwoordelijkheid voor mijn keu
Lees verderDe voorzichtigheid
'Happiness is not something ready-made. It comes from your own actions.’ (Dalai Lama X14) De oude Griekse filosofen zeiden het al
Lees verderMijn lied
Muziek maakt mij blij: mijn hart maakt sprongetjes bij verschillende muzieksoorten en mijn smaak is onderhevig aan stemmingen. Echter er is een lied,
Lees verderADEM
We ademen in en we ademen uit. Ademhalen is vaak iets vanzelfsprekend en we zijn er ons vaak niet eens bewust van. Verantwoordelijkheid en vertrouwen
Lees verderVan wilskracht naar aandacht
Er zijn verschillende rode draden in mijn leven te ontdekken. Een ervan is mijn verandering van perceptie. Dit is ook logisch omdat iedere dag weer an
Lees verderHet Nu
Niet gisteren, niet morgen maar nu is aan de orde. Meer dan ooit ervaar ik het belang van ‘Het Nu’.
Lees verderAfgescheiden en heel
Het mens-zijn speelt zich altijd af tussen twee werkelijkheden: af gescheidenheid en heelheid. Af gescheidenheid is de ervaring van het ik: een lichaa
Lees verderHet wezenlijke
Antoine de Saint-Exupéry; Alleen met het hart kun je goed zien: wat wezenlijk is, is onzichtbaar voor het oog.
Lees verderPassie
Passie=Liefde=Passie · Passie en Liefde kun je niet verspillen. · Passie en Liefde geven richting aan je leven. · Passie en liefde
Lees verderAlles is altijd anders
Als jong meisje kwam ik in al in aanraking met het anders lopen van het leven. Lag het aan mij en/of aan mijn verwachtingen en verlangen? Allemaal he
Lees verderFamilielijnen
Dit jaar zijn er in de familie veel heftige dingen gebeurd. Familie als in het gezin waar ik uit kom, niet mijn eigen gezin. De meest traumatische geb
Lees verderLeven in het nu
Het meest moeilijke en tegelijkertijd het gemakkelijkste is om in het NU te leven. Vanuit het verleden hebben we allerlei ervaringen opgedaan. We heb
Lees verderZorgeloos
Er was een kassière in de supermarkt, waar ik regelmatig kom, die haar klanten altijd begroette met “goedemorgen, zonder zorgen”. Haar woorden zette m
Lees verderIn dienst staan van elkaar
Al heel lang worstel ik met het begrip spiegels. We zijn spiegels voor elkaar. Spiegelen in het uitspreken van woorden en in het doen en laten
Lees verderAntwoordloosheid
Zijn er wel antwoorden op mijn vragen? En zo ja, geven de antwoorden mij dan voldoening? Ik verlang ernaar het leven volledig te kennen, maar kan ik d
Lees verderKEUZES
Er komt een tijd in je leven dat je alles gaat overdenken. De keuzes die je wel of niet bewust hebt gemaakt, het leven dat je geleid hebt. Ergens diep
Lees verderIn het oog van de storm
Er zijn van die momenten in mijn leven waarin alles tegelijk lijkt te gebeuren. Waarin er niets meer zeker voelt en ik vanbinnen word omgewoeld door v
Lees verderStilte
n de stilte van het polderlandschap loop ik met mijn hond. Prachtige Hollandse grijze wolkenpartijen trekken voorbij. Een reiger staat aan de oever te
Lees verder


