Het ‘wij’gevoel
Het ‘wij’ gevoel is harmonie vinden in jezelf, in je naaste omgeving en in de natuur.
Verleden jaar gebeurde het ineens; het gevoel dat ik mij moest terugtrekken; een zeurend stemmetje in mij dwong mij min of meer om hetgeen waarmee ik bezig was los te laten en in de vrije ruimte te gaan zitten.
Een transitie heeft plaatsgevonden. De volgende gebeurtenissen hebben hieraan bijgedragen.
Onverwacht, ben ik in het bezit gekomen van een tuinhuisje en tuin. Het gevoel van ‘wij’ kwam direct naar boven. De bewustwording van het onderdeel zijn van het universum en de verantwoordelijkheid om hier iets mee te doen werd geactiveerd. De tuin dient een waar paradijs te worden voor vogels, vlinders, bijen, egels, insecten, inheemse planten, de mens en het universum. Ik heb een start hiermee gemaakt en ik voel vreugde.
Onverwacht is begin dit jaar mijn zus overleden. Naast verdriet, kwam ook hier het ‘wij’ gevoel naar boven. Wij, als in onderdeel van het gezin, van een familie, samen hebben we veel gedaan, gelachen en gehuild. Hoe belangrijk is dit wel niet geweest! Dankbaarheid overheerst.
Onverwacht vroeg een collega of ik samen met haar retraites wilde gaan geven. Samen onze krachten bundelen. Ook hier werd het ‘wij’ gevoel aangeraakt. In gezelschap met anderen ga je de verbinding aan met jezelf. Aandacht geven aan jezelf betekent dat je de rust en de tijd neemt en dat je gedurende de retraite maar ook daarna de antwoorden vindt op je vragen. Je vindt weer balans. Het is bij uitstek het ontwikkelen van vergeving, acceptie, vertrouwen en liefde voor jezelf en voor de ander.
Het ‘wij’ gevoel is harmonie vinden in jezelf, in je naaste omgeving en in de natuur.
Andere artikelen uit deze categorie:
Verlangen
Het verlangen van het verlangen, bevangen door verlangen. Het vangen van nog mooier nog beter, nog sprankelende, nog warmer, nog heter.
Lees verderKEUZES
Er komt een tijd in je leven dat je alles gaat overdenken. De keuzes die je wel of niet bewust hebt gemaakt, het leven dat je geleid hebt. Ergens diep
Lees verderAfgescheiden en heel
Het mens-zijn speelt zich altijd af tussen twee werkelijkheden: af gescheidenheid en heelheid. Af gescheidenheid is de ervaring van het ik: een lichaa
Lees verderADEM
We ademen in en we ademen uit. Ademhalen is vaak iets vanzelfsprekend en we zijn er ons vaak niet eens bewust van. Verantwoordelijkheid en vertrouwen
Lees verderKwetsbaarheid en vreugde
Kwetsbaar zijn is wanneer wij ons durven laten zien zoals we zijn, wanneer we onze gevoelens zoals ‘ik hou van je’ of onze onzekerheden ‘ik weet het n
Lees verderCreatie
Het mooiste geschenk dat je als mens ontvangt, is de mogelijkheid om je eigen leven te creëren. Elke ochtend wanneer je je ogen opent, ligt er een lee
Lees verderOver (lucide) dromen
Dromen is best wel een ingewikkeld onderwerp en om hier voor mijzelf duidelijkheid in te verschaffen, is niet makkelijk.
Lees verderMijn lied
Muziek maakt mij blij: mijn hart maakt sprongetjes bij verschillende muzieksoorten en mijn smaak is onderhevig aan stemmingen. Echter er is een lied,
Lees verderDe voorzichtigheid
'Happiness is not something ready-made. It comes from your own actions.’ (Dalai Lama X14) De oude Griekse filosofen zeiden het al
Lees verderOuder worden!
Gisteren ben ik 66 jaar oud geworden. Omringd door mijn kinderen, hun partners en mijn 6 kleinkinderen, wat een rijkdom! Ik ben dankbaar. De Westers
Lees verderLichaam
Mijn lichaam is mijn vriend en mijn bondgenoot. Vroeger zag ik mijn lichaam als iets aparts; niet als onderdeel van wie ik dacht te zijn.
Lees verderRichtingloosheid
Soms kom je in een situatie van richtingloosheid terecht. Je hebt energie en doet van alles maar je voelt geen richting. Je voelt een innerlijke onrus
Lees verderHet spel van de ziel.
In mei 2013 reisde ik af naar Dordrecht om een labrador retriever pup uit te zoeken. Een parmantige pup van een paar weken oud met een lilakleurig ban
Lees verderIk hoor bij jou
Jaren geleden volgde ik een ademcursus om bij spanning rust in mijn lichaam en hoofd te krijgen. Tijdens de cursus leerde ik de woorden ‘ik hoor bij
Lees verderNaaktheid
Wat blijft er van mij over als ik mijn zelf opgelegde grenzen loslaat? Wat gebeurt er als mijn aannames verdwijnen? Wat ervaar ik als ik mijn conditio
Lees verderVerwachting
Mijn mantra is: verwacht niets en accepteer wat er nu is. Ik ervaar een kloof tussen mijn verwachting en de realiteit. Hoe groter de kloof, hoe meer s
Lees verderLUISTEREN
Ssssssst, luister. Ssst, luister naar de ruizen van de wind, het gezang van de vogels, het gesnater van de eenden en het zoemen van een bij. Het is fi
Lees verderVerhalen
Wil je jouw verhaal vertellen? Ieder mens heeft zijn eigen verhaal; een levensgeschiedenis opgebouwd uit de ervaringen die wij hebben opgedaan. De r
Lees verderHet geheim van het leven
Het geheim van het leven is de dood. We hebben twee zekerheden; we leven en we gaan dood. Maar wat is leven en wat is dood? Zou je dood kunnen omschri
Lees verderIn dienst staan van elkaar
Al heel lang worstel ik met het begrip spiegels. We zijn spiegels voor elkaar. Spiegelen in het uitspreken van woorden en in het doen en laten
Lees verderOnBewust
Als jong meisje wilde ik archeologe worden. Het leek mij fantastisch om overblijfselen van oude culturen te bestuderen. Bij opgravingen laag voor laag
Lees verderMoed
Wat nu meer dan ooit nodig is, is moed. Moed om door te gaan wanneer het tegenzit, moed om los te laten wat ons niet meer dient, moed om nee te zeggen
Lees verderAcceptatie
December is bij uitstek de maand van het terugblikken; hoe zijn de afgelopen maanden gegaan? Wat laat ik achter in 2024 en wat neem ik mee naar 2025?
Lees verderStilte
n de stilte van het polderlandschap loop ik met mijn hond. Prachtige Hollandse grijze wolkenpartijen trekken voorbij. Een reiger staat aan de oever te
Lees verderSymboliek
Je stelde mij de vraag: ‘welk symbool vertegenwoordigt wie je bent? Ik hoefde niet lang na te denken …. Een rode roos met doornen. De rode roos is s
Lees verderTransformatie
Je hebt onrust en je bent uit balans. Wat is het vraag je jezelf af? Mijn werk, mijn relatie, familie, vrienden? Je kunt je vinger er niet opleggen en
Lees verderZorgeloos
Er was een kassière in de supermarkt, waar ik regelmatig kom, die haar klanten altijd begroette met “goedemorgen, zonder zorgen”. Haar woorden zette m
Lees verder


