OnBewust
niet om te krijgen wat ik hebben wil maar om te onderzoeken wat waarde heeft.
Als jong meisje wilde ik archeologe worden. Het leek mij fantastisch om overblijfselen van oude culturen te bestuderen. Bij opgravingen laag voor laag weg halen om zo oude voorwerpen e.d. te ontdekken. Ik heb boeken hierover gelezen en archeologische sites bezocht. Ik was vooral geïnteresseerd in de Etrusken.
Archeologe ben ik niet geworden maar het onderzoek naar oudheden ben ik blijven doen.
Oudheden in de vorm van datgene wat onbewust in mij zit en waar ik van bewust wil worden. Onbewust is wat ik (nog) niet weet van het enorme reservoir van persoonlijke en collectieve kennis en wijsheid dat onder of achter of voorbij mijn bewustzijn ligt. Hoe onbewust en bewust met elkaar in verband staan is ook nog niet helemaal duidelijk.
Het lijkt wel of ik mijn onbewuste niet helemaal kan begrijpen, bevatten, onder controle kan krijgen met mijn bewuste verstand. Ik kan er glimpen van opvangen, maar het blijft soms wazig. Alleen een speelse en ontspannen benadering maakt kans. Want de werkelijkheid is gelaagd en wij zijn gelaagde wezens. Rust in de vorm van wandelen, meditaties, niets doen met aandacht, overgave en vertrouwen om in contact te komen met wie ik werkelijk ben. Het aangaan van hetgeen in mij zit, laag na laag.
Door het voelen van de lagen en diepten verandert mijn lichaam in een instrument-niet om te krijgen wat ik hebben wil maar om te onderzoeken wat waarde heeft.
De weg naar de diepte, naar mijn onbewuste, is de weg naar binnen. De weg is confronterend en zelfs pijnlijk maar het leidt naar iets goeds Er komt een laag bij, een laag van verruimd bewustzijn. Dat maakt mij sterker, harmonieuzer, evenwichtiger. Ik krijg meer zelfkennis en daardoor ook meer zelfcompassie en meer zelfvertrouwen.
Hoe mooi is het dat ik mijn diepste wens als jong meisje nu op een totaal andere manier vorm kan geven!
Andere artikelen uit deze categorie:
Kunst
Kunst is schilderijen, gedichten, verhalen, beeldhouwwerken, fotografie, architectuur en het leven. De wereld is kunst. Ik houd van kunst.
Lees verderZelfvertrouwen
Verdriet in mijn leven heb ik ondervonden door te veel op anderen te vertrouwen en te weinig op mijzelf. Echter, de verantwoordelijkheid voor mijn keu
Lees verderStilte
n de stilte van het polderlandschap loop ik met mijn hond. Prachtige Hollandse grijze wolkenpartijen trekken voorbij. Een reiger staat aan de oever te
Lees verderVerhalen
Wil je jouw verhaal vertellen? Ieder mens heeft zijn eigen verhaal; een levensgeschiedenis opgebouwd uit de ervaringen die wij hebben opgedaan. De r
Lees verderLiefde
Mijn aandacht gaat nu uit naar liefde. Er is al zoveel gezegd en geschreven over liefde en toch ben ik er niet iedere dag als vanzelfsprekend mee bezi
Lees verderRichtingloosheid
Soms kom je in een situatie van richtingloosheid terecht. Je hebt energie en doet van alles maar je voelt geen richting. Je voelt een innerlijke onrus
Lees verderCreatie
Het mooiste geschenk dat je als mens ontvangt, is de mogelijkheid om je eigen leven te creëren. Elke ochtend wanneer je je ogen opent, ligt er een lee
Lees verderHet spel van de ziel.
In mei 2013 reisde ik af naar Dordrecht om een labrador retriever pup uit te zoeken. Een parmantige pup van een paar weken oud met een lilakleurig ban
Lees verderMagie
Het leven is magisch. We hebben allemaal een stukje magie in ons, iets waar we niet bij kunnen komen, iets wat er is en wat ons zowel als de ander raa
Lees verderMoed
Wat nu meer dan ooit nodig is, is moed. Moed om door te gaan wanneer het tegenzit, moed om los te laten wat ons niet meer dient, moed om nee te zeggen
Lees verderV e r t r a g e n
Laten we vertragen langzaam tot heel langzaam vooruit. En als we denken “wat gaan we traag” nog langzamer proberen te gaan. We dienen wel te blijven l
Lees verderAfgescheiden en heel
Het mens-zijn speelt zich altijd af tussen twee werkelijkheden: af gescheidenheid en heelheid. Af gescheidenheid is de ervaring van het ik: een lichaa
Lees verderRouw en vrijheid
We hebben allemaal verlies meegemaakt in ons leven. Afscheid moeten nemen van mensen, dingen, dieren en van wie we eens dachten wie we waren. Wellich
Lees verderKwetsbaarheid en vreugde
Kwetsbaar zijn is wanneer wij ons durven laten zien zoals we zijn, wanneer we onze gevoelens zoals ‘ik hou van je’ of onze onzekerheden ‘ik weet het n
Lees verderVerwondering
Jij bent een wonder en ik ben een wonder en samen gaan we de verwondering in. Als ik mij verwonder neem ik dingen niet langer als vanzelfsprekend aan
Lees verderLicht en donker
Het is december, een dinsdagmiddag in Amsterdam en rond de klok van vijf uur. Ik fiets, in het pikkedonker, met mijn kleindochter achterop op weg naar
Lees verderLoslaten
Is het geduldig wachten tot het beter wordt of is het loslaten in absoluut vertrouwen?
Lees verderStap voor stap
Ik vind niet de liefde Ik vind de obstakels in mij die liefde tegenhouden Ik ben liefde.
Lees verderSterren
Als ik me droevig voel of het even niet meer weet dan kijk ik naar boven, naar de sterren die aan de hemel staan. Sterren vertegenwoordigen licht in d
Lees verderHARMONIE
Hi, heb je even? Het is chaos in mijn leven. Alles loopt door elkaar heen, ik voel me zo alleen. Hoe verlos ik mij van onduidelijkheid? De weg ben ik
Lees verderWAT MIJ RAAKT .......
Men moet de dingen aan de eigen, stille, ongestoorde ontwikkeling over laten, die diep van binnen komt en die zich door niets laat haasten of versnell
Lees verderZorgeloos
Er was een kassière in de supermarkt, waar ik regelmatig kom, die haar klanten altijd begroette met “goedemorgen, zonder zorgen”. Haar woorden zette m
Lees verderInnerlijke kracht
Wij hebben een innerlijke kracht in ons. Een kracht die tevoorschijn komt op het moment dat wij de moed hebben om met onze unieke innerlijke kracht ve
Lees verderIk zoek niet-ik vind
Ik zoek niet - ik vind. Deze woorden van Pablo Picasso (kunstschilder, 1881-1973), schoten mij de afgelopen dagen te binnen. Zoeken gaat over iets vin
Lees verderWijsheid
Als iemand aan mij vroeg, wat ik later wilde worden antwoordde ik steevast “wijs”. Maar hoe word ik wijs en wat is wijsheid ? Heeft het alleen te make
Lees verder"Wie mij hoort, hoort bij mij"
We willen verbinding en we willen een gevoel van gemeenschap en saamhorigheid. Is het niet zo dat onze verbindingen met anderen alleen zo solide en d
Lees verder


