Rechtvaardigheid
Alle kennis, wanneer deze losstaat van rechtvaardigheid en deugd, is slechts sluwheid, geen wijsheid. Plato (Grieks filosoof 427 v.C.-347 v. C.)
De oude Griekse filosofen zeiden het al: om de weg van het geluk te bewandelen dien je over vier kardinale (= komt van het Latijnse cardo, dat zowel spil als scharnierpunt betekent) deugden; voorzichtigheid, moed, rechtvaardigheid en matigheid te beschikken. Deze vier deugden definiëren ons morele staat van zijn. Ons gedrag dient positief, goed en wenselijk te zijn.
Wij zijn rechtvaardig als wij de overige 3 deugden, voorzichtigheid, matigheid en moed toepassen.
Rechtvaardigheid gaat over handelingen die juist en eerlijk zijn en over gelijkheid. Ieder krijgt wat haar of hem toekomt. Maar is dat zo; bestaat er rechtvaardigheid? Wat voor de een recht doen aan is, is dat niet voor ander. Als bij alles gaat het om een innerlijk proces. We kunnen heel goed vanuit een billijkheid de dingen doen en dat voelt dan rechtvaardig.
Wat gebeurt als er ons onrecht wordt aangedaan, als er iets gebeurt buiten onze invloedzone om. Iets waar wij geen controle over hebben? Iedere keer gaat het erom, hoe gaan wij hiermee om. Nemen wij verantwoordelijkheid voor hetgeen buiten ons om gebeurd is? We kunnen niet aan de ander vragen om het voor ons op te lossen want het gevoel van onrecht is voor iedereen verschillend.
Rechtvaardigheid gaat ook over datgene wat wij zelf doen en daarom ook weer terugkrijgen, Wij zijn voor een heel groot deel zelf verantwoordelijk voor datgene wat wij meemaken.
Het is belangrijk om ons leven te zien zoals het er werkelijk uitziet, met hart en ziel, zonder te veroordelen, zonder schuldgevoel over het verleden. Zijn wij bereid om datgene weg te geven aan anderen wat we zelf graag willen ontvangen? Uiteindelijk is het wat we krijgen wat ons toekomt. Dit wil niet zeggen dat we krijgen wat we zelf willen dat ons toekomt.
Andere artikelen uit deze categorie:
Het ‘wij’gevoel
Verleden jaar gebeurde het ineens; het gevoel dat ik mij moest terugtrekken; een zeurend stemmetje in mij dwong mij min of meer om hetgeen waarmee ik
Lees verderVerwachting
Mijn mantra is: verwacht niets en accepteer wat er nu is. Ik ervaar een kloof tussen mijn verwachting en de realiteit. Hoe groter de kloof, hoe meer s
Lees verderBEWUST WORDEN
Hoe doe je dat nou, je ergens bewust van zijn? Zolang je nergens last van hebt, ga je je bewustwording, niet aan. Je leven kabbelt rustig door en als
Lees verderSterren
Als ik me droevig voel of het even niet meer weet dan kijk ik naar boven, naar de sterren die aan de hemel staan. Sterren vertegenwoordigen licht in d
Lees verderMIJN ZUS
Op 23 januari 2023 is het 1 jaar geleden dat mijn zus plotseling overleed. Ik voel haar energie en desondanks is er een leegte in mij. Een deel van mi
Lees verderVerlangen
Het verlangen van het verlangen, bevangen door verlangen. Het vangen van nog mooier nog beter, nog sprankelende, nog warmer, nog heter.
Lees verderJoehoe, waar ben je?
Wekelijks pas ik op mijn vijf prachtige kleinkinderen en dat vind ik heerlijk. Weer kind te zijn met mijn kleinkinderen. Licht, luchtig en blij spelen
Lees verderHelen
Jij en ik, wij hebben allemaal wonden opgelopen in ons leven. Ik noem ze liever scheurtjes.
Lees verderSymboliek
Je stelde mij de vraag: ‘welk symbool vertegenwoordigt wie je bent? Ik hoefde niet lang na te denken …. Een rode roos met doornen. De rode roos is s
Lees verderIn dienst staan van elkaar
Al heel lang worstel ik met het begrip spiegels. We zijn spiegels voor elkaar. Spiegelen in het uitspreken van woorden en in het doen en laten
Lees verderTIJD
Hoe ouder ik word hoe meer ik bezig ben met het begrip tijd. Er is veel wat ik heb gedaan maar er is nog zoveel wat ik zou willen doen. Heb ik daar no
Lees verderMagie
Het leven is magisch. We hebben allemaal een stukje magie in ons, iets waar we niet bij kunnen komen, iets wat er is en wat ons zowel als de ander raa
Lees verderOpenheid
Zijn wie je bent dat is geluk. Is ons geluk afhankelijk van de goede dingen die gebeuren? Hoe mooi zou het zijn als geluk daar niet mee te maken hee
Lees verderAandacht
De kerstboom en dennenappels, lichtjes en cadeaus, gedekte tafels en mooi aangekleed, kaarsen en saamhorigheid, familie en vrienden, stress en vroeger
Lees verderIn het midden
Midden in de chaos van het leven, ga ik op avontuur. Spelen, leren, ontdekken, ervaren en genieten van alles wat de wereld te bieden heeft.
Lees verderHou van ons
Kan ik dat voelen, kan ik dat ervaren? Kun jij dat voelen, kun jij dat ervaren?
Lees verderLUISTEREN
Ssssssst, luister. Ssst, luister naar de ruizen van de wind, het gezang van de vogels, het gesnater van de eenden en het zoemen van een bij. Het is fi
Lees verderIllusies
Ben ik wie ik denk dat ik ben? Ben jij wie je denkt dat je bent? Een vrouw en een man hadden ruim twintig jaar een goed samenzijn. Tot op een dag de
Lees verderRouw en vrijheid
We hebben allemaal verlies meegemaakt in ons leven. Afscheid moeten nemen van mensen, dingen, dieren en van wie we eens dachten wie we waren. Wellich
Lees verderIntuitie versus gevoel
Intuïtie en gevoel worden vaak door elkaar gehaald. Gevoel komt voort uit onze emotionele beleving: het is verbonden aan ervaringen, herinneringen en
Lees verderBasis
Basis als bedoeld in fundament; waarop verder gebouwd kan worden en waarop je weer kunt terugvallen.
Lees verderLiefhebben
Bij het wakker worden voel ik al! Het zal vandaag anders gaan dan anders. Alles wat ik in gedachte had om te gaan doen, mijn doelen, mijn uitdagingen,
Lees verderIk zoek niet-ik vind
Ik zoek niet - ik vind. Deze woorden van Pablo Picasso (kunstschilder, 1881-1973), schoten mij de afgelopen dagen te binnen. Zoeken gaat over iets vin
Lees verderHet leven vieren
Laten we het leven vieren! We móeten te veel waar we in feite niets hoeven te doen en zorgen zo voor spanning. Het ont stressen van ons lichaam en gee
Lees verderErvaren
Ervaren is het allermooiste van mij overgekomen is. Er is geen liefde, groei, boosheid en zon (enzovoort), als ik het niet ervaar.
Lees verderZorgeloos
Er was een kassière in de supermarkt, waar ik regelmatig kom, die haar klanten altijd begroette met “goedemorgen, zonder zorgen”. Haar woorden zette m
Lees verderAntwoordloosheid
Zijn er wel antwoorden op mijn vragen? En zo ja, geven de antwoorden mij dan voldoening? Ik verlang ernaar het leven volledig te kennen, maar kan ik d
Lees verderWijsheid
Als iemand aan mij vroeg, wat ik later wilde worden antwoordde ik steevast “wijs”. Maar hoe word ik wijs en wat is wijsheid ? Heeft het alleen te make
Lees verder


