Rechtvaardigheid
Alle kennis, wanneer deze losstaat van rechtvaardigheid en deugd, is slechts sluwheid, geen wijsheid. Plato (Grieks filosoof 427 v.C.-347 v. C.)
De oude Griekse filosofen zeiden het al: om de weg van het geluk te bewandelen dien je over vier kardinale (= komt van het Latijnse cardo, dat zowel spil als scharnierpunt betekent) deugden; voorzichtigheid, moed, rechtvaardigheid en matigheid te beschikken. Deze vier deugden definiëren ons morele staat van zijn. Ons gedrag dient positief, goed en wenselijk te zijn.
Wij zijn rechtvaardig als wij de overige 3 deugden, voorzichtigheid, matigheid en moed toepassen.
Rechtvaardigheid gaat over handelingen die juist en eerlijk zijn en over gelijkheid. Ieder krijgt wat haar of hem toekomt. Maar is dat zo; bestaat er rechtvaardigheid? Wat voor de een recht doen aan is, is dat niet voor ander. Als bij alles gaat het om een innerlijk proces. We kunnen heel goed vanuit een billijkheid de dingen doen en dat voelt dan rechtvaardig.
Wat gebeurt als er ons onrecht wordt aangedaan, als er iets gebeurt buiten onze invloedzone om. Iets waar wij geen controle over hebben? Iedere keer gaat het erom, hoe gaan wij hiermee om. Nemen wij verantwoordelijkheid voor hetgeen buiten ons om gebeurd is? We kunnen niet aan de ander vragen om het voor ons op te lossen want het gevoel van onrecht is voor iedereen verschillend.
Rechtvaardigheid gaat ook over datgene wat wij zelf doen en daarom ook weer terugkrijgen, Wij zijn voor een heel groot deel zelf verantwoordelijk voor datgene wat wij meemaken.
Het is belangrijk om ons leven te zien zoals het er werkelijk uitziet, met hart en ziel, zonder te veroordelen, zonder schuldgevoel over het verleden. Zijn wij bereid om datgene weg te geven aan anderen wat we zelf graag willen ontvangen? Uiteindelijk is het wat we krijgen wat ons toekomt. Dit wil niet zeggen dat we krijgen wat we zelf willen dat ons toekomt.
Andere artikelen uit deze categorie:
HARMONIE
Hi, heb je even? Het is chaos in mijn leven. Alles loopt door elkaar heen, ik voel me zo alleen. Hoe verlos ik mij van onduidelijkheid? De weg ben ik
Lees verderAcceptatie
December is bij uitstek de maand van het terugblikken; hoe zijn de afgelopen maanden gegaan? Wat laat ik achter in 2024 en wat neem ik mee naar 2025?
Lees verderDe letters A, H en I in de verbinding
Het is een uitdaging om iedere keer te verbinden vanuit liefde. Om te verbinden vanuit de intentie de ander zonder oordeel te ontmoeten. Om de ander
Lees verderHet spel van de ziel.
In mei 2013 reisde ik af naar Dordrecht om een labrador retriever pup uit te zoeken. Een parmantige pup van een paar weken oud met een lilakleurig ban
Lees verderHet wezenlijke
Antoine de Saint-Exupéry; Alleen met het hart kun je goed zien: wat wezenlijk is, is onzichtbaar voor het oog.
Lees verderWAT ER IS
Water is. Lang geleden was er een riviertje. Dit was niet zomaar een riviertje; dit riviertje had lol in het leven.
Lees verderVan wond naar wonder.
Wonderlijk hoe het leven loopt. Ik heb wonden opgelopen, zoals wij dat allemaal doen. De verwondingen die ik heb opgedaan, heb ik eerst afgedekt,
Lees verderLiefde
Mijn aandacht gaat nu uit naar liefde. Er is al zoveel gezegd en geschreven over liefde en toch ben ik er niet iedere dag als vanzelfsprekend mee bezi
Lees verderV e r t r a g e n
Laten we vertragen langzaam tot heel langzaam vooruit. En als we denken “wat gaan we traag” nog langzamer proberen te gaan. We dienen wel te blijven l
Lees verderLichaam
Mijn lichaam is mijn vriend en mijn bondgenoot. Vroeger zag ik mijn lichaam als iets aparts; niet als onderdeel van wie ik dacht te zijn.
Lees verderStilte
n de stilte van het polderlandschap loop ik met mijn hond. Prachtige Hollandse grijze wolkenpartijen trekken voorbij. Een reiger staat aan de oever te
Lees verderUITDAGINGEN
Veel van het leven begrijp ik niet en gelukkigerwijs voor mij wil ik het ook niet meer begrijpen. Duidelijkheid krijgen waarom het leven loopt zoals h
Lees verderRouw en vrijheid
We hebben allemaal verlies meegemaakt in ons leven. Afscheid moeten nemen van mensen, dingen, dieren en van wie we eens dachten wie we waren. Wellich
Lees verderEenzaamheid
Wat heb ik mij lang eenzaam gevoeld. Een pijn en een ruimte in mijn hart ervaren. Van alles en nog wat heb ik geprobeerd om de pijn te bestrijden.
Lees verderIntuitie versus gevoel
Intuïtie en gevoel worden vaak door elkaar gehaald. Gevoel komt voort uit onze emotionele beleving: het is verbonden aan ervaringen, herinneringen en
Lees verderSuccesvol
Een tijdje geleden vroeg ik aan mijn schoonzoon wat een goed onderwerp zou zijn voor mijn laatste Nieuwsbrief van 2024. Mijn schoonzoon antwoordde: “s
Lees verderIn het oog van de storm
Er zijn van die momenten in mijn leven waarin alles tegelijk lijkt te gebeuren. Waarin er niets meer zeker voelt en ik vanbinnen word omgewoeld door v
Lees verderOuder worden!
Gisteren ben ik 66 jaar oud geworden. Omringd door mijn kinderen, hun partners en mijn 6 kleinkinderen, wat een rijkdom! Ik ben dankbaar. De Westers
Lees verderBalans in geven en in ontvangen
Geven. Over het algemeen is het makkelijker te geven dan te ontvangen. We willen graag voor de ander zorgen, er voor hen zijn, luisteren, problemen o
Lees verder"Wie mij hoort, hoort bij mij"
We willen verbinding en we willen een gevoel van gemeenschap en saamhorigheid. Is het niet zo dat onze verbindingen met anderen alleen zo solide en d
Lees verderBasis
Basis als bedoeld in fundament; waarop verder gebouwd kan worden en waarop je weer kunt terugvallen.
Lees verderDe gematigdheid
Wat heb ik vandaag nodig? Matig zijn is lastig. We willen altijd meer en beter en het is ingewikkeld om te beseffen, dat hoe we het nu hebben perfec
Lees verderZorgeloos
Er was een kassière in de supermarkt, waar ik regelmatig kom, die haar klanten altijd begroette met “goedemorgen, zonder zorgen”. Haar woorden zette m
Lees verderAfgescheiden en heel
Het mens-zijn speelt zich altijd af tussen twee werkelijkheden: af gescheidenheid en heelheid. Af gescheidenheid is de ervaring van het ik: een lichaa
Lees verderZelfvertrouwen
Verdriet in mijn leven heb ik ondervonden door te veel op anderen te vertrouwen en te weinig op mijzelf. Echter, de verantwoordelijkheid voor mijn keu
Lees verder


