Naaktheid
Ik ben naakt, ik ben wie ik ben.
Wat blijft er van mij over als ik mijn zelf opgelegde grenzen loslaat? Wat gebeurt er als mijn aannames verdwijnen? Wat ervaar ik als mijn conditioneringen er niet meer zijn?
Naaktheid. Ik sta naakt voor de spiegel en kijk naar mijn naaktheid. Ik schrik, lach en omarm mijzelf.
Ik kan alleen maar mijn hart openen en het licht binnenlaten. Ik laat het licht binnen. Het licht laat mijn duisternis verdwijnen. Mijn duisternis is alles wat mij niet meer dient.
Er zal altijd duisternis zijn en er zal altijd een keuze zijn om het licht in de duisternis toe te laten. Om in het licht van mijn naaktheid te gaan staan en om mijzelf zo te kunnen zien en te ervaren.
Ik ben op een punt in mijn leven gekomen dat er niets dan naaktheid overblijft als ik mijn illusies doorprik. Deze illusies zitten in mijn hoofd en ik heb gekozen om vanuit mijn hart te gaan leven.
Het doet regelmatig pijn om de naaktheid van mijn zijn te ervaren. Ik zag mijzelf toch anders:
Ik ben wie ik ben
Niet wie ik denk dat ik ben
Niet wie jij denkt dat ik ben
Niet wie ik wil dat ik ben
Niet wie jij wilt dat ik ben
Ik ben naakt.
Het omarmen van mijn naaktheid gaat iedere dag gemakkelijker, mijzelf kennen is het beste wat er is. Geen vragen en geen antwoorden maar gewoon in de actie, gewoon doen, zonder oordeel zonder veroordeel. Het is een interessant om de keuzes te maken. De invulling is zo anders dan ik had kunnen vermoeden zo’n twintig jaar geleden. Het maakt mij blij en vreugdevol. Het is.
Andere artikelen uit deze categorie:
Stilte
n de stilte van het polderlandschap loop ik met mijn hond. Prachtige Hollandse grijze wolkenpartijen trekken voorbij. Een reiger staat aan de oever te
Lees verderMagie
Het leven is magisch. We hebben allemaal een stukje magie in ons, iets waar we niet bij kunnen komen, iets wat er is en wat ons zowel als de ander raa
Lees verderKwetsbaarheid en vreugde
Kwetsbaar zijn is wanneer wij ons durven laten zien zoals we zijn, wanneer we onze gevoelens zoals ‘ik hou van je’ of onze onzekerheden ‘ik weet het n
Lees verderDe voorzichtigheid
'Happiness is not something ready-made. It comes from your own actions.’ (Dalai Lama X14) De oude Griekse filosofen zeiden het al
Lees verderLijden
Als ik lijd, dan komt dat voort uit twee situaties; er is iets wat ik niet wil of ik wil iets wat er niet is. Ik ben zorgeloos op het moment dat ik ni
Lees verderLiefhebben
Bij het wakker worden voel ik al! Het zal vandaag anders gaan dan anders. Alles wat ik in gedachte had om te gaan doen, mijn doelen, mijn uitdagingen,
Lees verderDe nachtegaal
Een paar dagen geleden droomde ik voor het eerst over een nachtegaal. Ik vroeg mij af wat de betekenis van deze droom zou kunnen zijn en ik herinnerde
Lees verderGEVOEL
Afgelopen zondag op de verjaardag van mijn kleinzoon zat ik gezellig op de tuinbank tussen mijn zoon en mijn schoonzoon taart te eten en koffie te dri
Lees verderTIJD
Hoe ouder ik word hoe meer ik bezig ben met het begrip tijd. Er is veel wat ik heb gedaan maar er is nog zoveel wat ik zou willen doen. Heb ik daar no
Lees verderWAT MIJ RAAKT .......
Men moet de dingen aan de eigen, stille, ongestoorde ontwikkeling over laten, die diep van binnen komt en die zich door niets laat haasten of versnell
Lees verderJoehoe, waar ben je?
Wekelijks pas ik op mijn vijf prachtige kleinkinderen en dat vind ik heerlijk. Weer kind te zijn met mijn kleinkinderen. Licht, luchtig en blij spelen
Lees verderVergeving
Een van de eerste dingen die ik heb ondervonden toen ik mijn weg van bewustwording op ben gegaan, is de kracht van vergeving. Indertijd vond ik dat ik
Lees verderOver (lucide) dromen
Dromen is best wel een ingewikkeld onderwerp en om hier voor mijzelf duidelijkheid in te verschaffen, is niet makkelijk.
Lees verderWassende handen maart 2020
Er is een wereldwijd virus, Covid-19. Wat doet dit met jou en met mij?
Lees verderMijn lied
Muziek maakt mij blij: mijn hart maakt sprongetjes bij verschillende muzieksoorten en mijn smaak is onderhevig aan stemmingen. Echter er is een lied,
Lees verderHet wezenlijke
Antoine de Saint-Exupéry; Alleen met het hart kun je goed zien: wat wezenlijk is, is onzichtbaar voor het oog.
Lees verderV e r t r a g e n
Laten we vertragen langzaam tot heel langzaam vooruit. En als we denken “wat gaan we traag” nog langzamer proberen te gaan. We dienen wel te blijven l
Lees verderSterren
Als ik me droevig voel of het even niet meer weet dan kijk ik naar boven, naar de sterren die aan de hemel staan. Sterren vertegenwoordigen licht in d
Lees verderHet spel van de ziel.
In mei 2013 reisde ik af naar Dordrecht om een labrador retriever pup uit te zoeken. Een parmantige pup van een paar weken oud met een lilakleurig ban
Lees verderOvergave
Overgave gaat over toewijding; het is een innerlijk proces waarbij ik mijn eigen goeroe ben. Ik hoor, lees en zie maar neem niets klakkeloos over. Ik
Lees verderFamilielijnen
Dit jaar zijn er in de familie veel heftige dingen gebeurd. Familie als in het gezin waar ik uit kom, niet mijn eigen gezin. De meest traumatische geb
Lees verderVrede
Wat een mooi jaar hebben we gehad! We werden uitgedaagd om uit onze comfortzone te komen, we werden aangespoord om bewust te worden van onze lijf en l
Lees verderOpenheid
Zijn wie je bent dat is geluk. Is ons geluk afhankelijk van de goede dingen die gebeuren? Hoe mooi zou het zijn als geluk daar niet mee te maken hee
Lees verderIn dienst staan van elkaar
Al heel lang worstel ik met het begrip spiegels. We zijn spiegels voor elkaar. Spiegelen in het uitspreken van woorden en in het doen en laten
Lees verderHet ‘wij’gevoel
Verleden jaar gebeurde het ineens; het gevoel dat ik mij moest terugtrekken; een zeurend stemmetje in mij dwong mij min of meer om hetgeen waarmee ik
Lees verderRouw en vrijheid
We hebben allemaal verlies meegemaakt in ons leven. Afscheid moeten nemen van mensen, dingen, dieren en van wie we eens dachten wie we waren. Wellich
Lees verderErvaren
Ervaren is het allermooiste van mij overgekomen is. Er is geen liefde, groei, boosheid en zon (enzovoort), als ik het niet ervaar.
Lees verderLicht en donker
Het is december, een dinsdagmiddag in Amsterdam en rond de klok van vijf uur. Ik fiets, in het pikkedonker, met mijn kleindochter achterop op weg naar
Lees verderHet leven vieren
Laten we het leven vieren! We móeten te veel waar we in feite niets hoeven te doen en zorgen zo voor spanning. Het ont stressen van ons lichaam en gee
Lees verderWAT ER IS
Water is. Lang geleden was er een riviertje. Dit was niet zomaar een riviertje; dit riviertje had lol in het leven.
Lees verder


